top of page

Step-by-step för att lösa dina sömnproblem

Problem med sömnen är någonting jag ser återkommande både hos mina klienter & i samhället. Sömnproblem är ofta ett tidigt tecken på psykisk ohälsa, det är kroppen som säger ifrån och liksom reagerar. Det är också tydligt att ju svårare vi har för att sova, desto sämre mår vi, så det kan snabbt bli en ond spiral.


Sömnproblem kan antingen vara svårigheter med att komma till ro, vakna under natten, sova oroligt eller sova för lite. Det hänger ofta ihop med stress, ångest, tunga perioder i livet, oro och grubblande. Ibland kan sömnen bli orolig innan vi ens tänkt tanken att det inte är helt bra just nu. Kroppen reagerar.


Allt du gör under dagen påverkar sömnen, så för att lösa dina sömnproblem behöver du börja tidigare än strax innan du ska gå och lägga dig. Ta hand om sig och ge dig själv de bästa förutsättningarna för att sova gott på natten är ett kontinuerligt arbete.


Principen för att förbättra sömnen är att öka kontrasten mellan natt och dag.


Låt mig förklara; människan är biologiskt inställd på att följa en dygnsrytm. När allting fungerar bra så sover vi på natten och är vakna på dagen. Det är så självklart, men när gränserna mellan natt och dag börjar suddas ut så blir kroppen förvirrad, och det kan vara svårt att sova.


Natten är tyst, lugn, mörk, sval och fri från intryck - då kan vi sova. Dagen däremot är aktiv, social, ljus och mycket intryck. Det är de här vi vill öka kontrasterna emellan för att öka förutsättningarna för god sömn.


  1. Se till att få dagsljus i ögonen under dagen, gärna tidigt på förmiddagen. Det hjälper att signalera till kroppen att nu är det dag och stödjer alltså dygnsrytmen.

  2. Rör på dig under dagen, det behöver inte vara ett intensivt träningspass men promenera, spring, cykla eller aktivera kroppen på annat sätt så pulsen går upp.

  3. Prata och ha kontakt med vänner och kollegor under dagen.

  4. Lägg bort mobil och andra skärmar tidigt under kvällen eftersom de både ger ljus och aktiverar vår hjärna mycket.

  5. Släck ner och ha det svalt i sovrummet.

  6. Gör någonting som är rogivande på kvällen för att hjälpa kroppen att komma ner i varv, det kan vara att meditera, prata med din sambo, dricka något varmt, skriva dagbok eller lyssna på musik.



0 kommentarer

Comentários


bottom of page