top of page

Tio sätt att lugna kroppen vid stress & oro

När tankarna spinner & orostankar om alla katastrofer som skulle kunna hända har fått fatt i en är det inte roligt. Inte bara att katastrofen känns (och kan vara) verklig, men kroppen säger också ifrån tydligt.


Det är vanligt med sömnsvårigheter, problem med magen, svettningar, trötthet & att pulsen skenar bara av att gå uppför trappan.


Om det inte är kris vi behöver komma just nu, så behöver vi istället fokusera på att lugna kroppen. Det är sätt att ta genväg genom att ”berätta för kroppen” att det inte är någon fara, genom att bete dig som om du är lugn.


  1. Andas långsamt med fokus på utandningen. Försök att förlänga din utandning, som om du blåste stora såpbubblor, det lugnar det parasympatiska nervsystemet.

  2. Be om en kram. Extra lång, tack.

  3. Dansa, gå extra långsamt eller på något annat sätt bete dig "som om" du inte är stressad & orolig.

  4. Använd dina sinnen för att rikta fokus på din omgivning. Vad ser, hör och känner du omkring dig?

  5. Drick en kopp te eller någonting annat som du uppskattar och som signalerar lugn & trygghet.

  6. Stretcha eller träna, men välj inte det mest högintensiva passet just idag. Om möjligt så gör någonting utomhus eller i skog.

  7. Skaka loss spänningarna. När vi är stressade & oroliga spänner vi oss automatiskt som ett sätt att vara beredd på fly eller kämpa, en reaktion som inte alltid är adaptiv i stunden

  8. Ta en varm dusch för att få nya sensationer i kroppen. Det fungerar också bra att smörja in dig med härlig kräm, ta ett bad, simma eller någonting annat som ger en ny kroppslig upplevelse.

  9. Sätt ord på det du känner, även om det bara är för dig själv. Name it to tame it, feel it to heal it.

  10. Vira in dig i en filt eller tyngdtäcke, det behöver inte vara fancy men någonting som omsluter kroppen & signalerar trygghet.





0 kommentarer

Comments


bottom of page