top of page

Träna på att hitta lugn i sommartid

Den kultur vi lever i premierar ju mycket att prestera och att göra saker hela tiden. Ännu mer om du, som jag, har många intressen & tycker om lite action! Då är det vad vi hela tiden tränar vår hjärna och vårt nervsystem på - att göra, så det är inte konstigt att förvirringen sätter in när vi får semester och plötsligt *inte* ska göra.

 

Precis som vi tränar kroppen på att prestera och göra - träna, springa, arbeta, behöver vi också träna oss på att göra ingenting. Det är ett sätt att säga till nervsystemet "det är lugnt, du kan vila nu". Motgiftet till stress.

 

Så knäckfrågan: Vad gör man egentligen när man gör ingenting?


Allting som inte har något annat syfte än att bara vara tänker jag är "ingenting". Det kan vara att ta en lugn promenad, att dumglo ut över ängarna, läsa en skönlitterär bok, plocka med blommor, vila i hängmattan eller lyssna på fåglarna. Det som inte har något annat syfte än att bara vilsamt vara här och nu.

 

Den yogans ultimata versionen av göra "ingenting" är yogans Savasana, ligga ner i totalt lugn och bara vila. Då tränar vi kroppen på att känna "det är lugnt, det finns ingenting du behöver göra, allt är under kontroll".

 

Träna på det i sommar! Jag lovar att det är det som kommer ge dig mest för välmående och kropp.



0 kommentarer

Comments


bottom of page