Skam: den mest fruktade känslan av de alla
- josefinwall

- för 4 dagar sedan
- 1 min läsning
Det finns en känsla som är jobbigare än alla andra. Känslan som det verkar som om alla försöker undvika: skammen.
Skam är en av våra viktigaste affekter, för den är social, det vill säga skam uppstår i förhållande till andra människor. Människan är social, och vill vara en del i en gemenskap. Det är därför skam är en så viktig och en så svår känsla, för andra har sett dig eller någon har blivit sårad.
Skam känns i kroppen som att det bränner och man vill sjunka genom jorden. Det går inte att tänka på någonting annat när skammen väcks, samtidigt är det precis vad man försöker göra.
Alla känslor har funktioner, de hjälper oss att navigera i världen. Skammens funktion är att anpassa oss i förhållande till de människor vi har omkring oss och bryr oss om. Det är skammen som signalerar när vi har gjort någonting fel, så att vi kan ställa saker till rätta.
Ett sätt att hantera det är att tänka på något annat, stänga av eller skylla på någon annan.
Det andra sättet att hantera skammen är att be om ursäkt, ta ansvar och se till att det inte händer igen.
Det är normalt att skämmas när man vet att man behandlat någon illa, eller när någon blivit sårad även fast det inte var din mening. Det är ett sundhetstecken.
En av mina livsregler är: lita inte på någon som inte känner skam.




Kommentarer